Monday 9 May 2016

Tioman Island Malaysia Part 2


Assalamualaikum and Hello..

Saya sambung cerita tentang percutian di Pulau Tioman.

"Create a Life You Love"


Hari Kedua 
Pagi-pagi lagi kami da berada di tepi pantai dengan life Jacket dan googgle. Nampak tak excited nak mandi-manda. Masuk jak badan dalam air laut, sejuk satu badan. Member nampak happy dengan googgle yang pertama kali dia pakai. Saya membuat demo serba-sedikit bagaimana nak mengunakannya. (Saya ajar apa yang saya tau saja. Sebab saya pun beginner juga. hehe). 

Setelah sejam berlalu. Kami berehat di batu-batuan pantai untuk keringkan baju. Tidak lama kemudian, Hujan pun turun dengan lebatnya. Kami pun berlari-lari ala-ala gadis melayu terakhir. (Control ayu sebab ramai foreigner). 


Muka Excited sebab nak masuk air

Sambil menunggu hujan berhenti, kami panas air dan buka Cup Maggie. Yummy...
Berhenti saja hujan, kami di panggil oleh Abg uddin (orang yang akan membawa kami ke melihat pulau-pulau kecil yang ada di Kampung salang). Kami bergerak ke jeti untuk menaiki Speed boat. 
Nampak keceriaan dan semangat dari muka sahabat kita. Semua happy nak pergi snorkelling tengok hidupan laut dan coral yang warna-warni. Trip snorkeling ke pulau-pulau (Rm 70). 

Kami bukan kat kolam tau, jernihkan air laut bagaikan kolam renang. Rindu tempat ini.

Pengalaman yang berharga ialah bila kami berenang sambil bagi ikan makan roti yang kami bawa. Sangat menakutkan pada awalnya, ialah mana tidak takut bila ikan berkerumun mendekati kami dan mengigit tangan kami (perasaan macam kucing tengah main dengan tangan kita). Tambahan lagi, coral yang ada di sana sangat cantik, tak jemu nak snorkelling. Sepetang kami berada di pulau, akhirnya balik ketempat rehat.


Malam pun da tiba, Perut pun berbunyi riang. Masa nak mengalas perut. Abah angkat sangat bermurah hati belanja kami semua makan Seafood malam tu. (Alhamdulillah, makan tak ingat dunia. lupa pula nak tanya harga dan segan juga sebenarnya). Range harga dalam Rm 8- Rm20 untuk seorang. Lebih kurang macam tulah.

Malam itu tidak berakhir di situ saja, adik angkat bawa kami pergi tengok orang memancing ikan kat jetty yang tidak jauh dari chalet. (Kampung Salang tak besar sangat pun).  Seronok bila boleh tengok ikan kat sana, besar-besar. Lama punya lama tak ada satu pun ikan dapat di pancing. Yelah air jernih, umpan pun nampak kat dalam air laut tu. (Ikan kat sana da ada Phd, pandai da bezakan umpan dengan makanan dia). Kami pun balik setelah habis bergosip kat jetty tersebut. Kesian kat pemancing, kami buat bising saja kat sana. Hehehe, say sorry jak mampu.

Balik bilik, mandi, Solat, tidur.
Part 3 akan menyusul.. :)



No comments:

Post a Comment