Saturday 17 November 2018

ANYONE CAN LEARN HOW TO DRAW

"Dont Wait, The Time Will Never Be Just Right" - Napeleon Hill


(Hobby - Collection Drawing)

Assalamualaikum,

Coretan kali ini membawa kembali sejarah saya mula belajar melukis. Hard work beats Talent. (Bukan nak cakap saya rajinlah tapi kebosanan yang terlebih itu menyebabkan saya buat benda lain)

1 tahun yang lalu, Saya langsung tidak tahu melukis. Lukisan orang yang saya boleh buat adalah orang lidi-lidi. 

(Orang Lidi)

Ini bukan auta tapi fakta yang betul. 
15/05/2017 - Hari pertama saya melaporkan diri di Lembaga Koko Tawau untuk berkhidmat sebagai pelajar Latihan Industri selama 3 bulan. 

Setiap hari saya belajar benda baru berkaitan koko, serangga dan penyakitnya. Namun, masa yang ada sangat lapang sehingga saya mengambil keputusan untuk cuba melukis. 

(My first Drawing took 3 days to finish it)

(The Real picture)

*Tips : Saya lukis apa yang saya nampak
(Macam bukan tips saja kan? 😂)

Saya tunjuk satu-satu cara melukis dengan mudah. Pertama sekali perlu ada bahan-bahan ini. 

Bahan : 
  • Pen Hitam
  • Pensil 2B
  • pensil Mecanical 
  • pemadam 
  • + Pembaris
Kemudian Downlord Sketch Grid Free. Load gambar seperti dibawah.

(Boleh adjust seberapa banyak grid yang kamu mahu)

Step seterusnya, Ambil kertas lukisan dan buat grid seperti dalam gambar tu. Berapa banyak column dan row mestilah sama dengan sketch grid untuk memudahkan kamu melukis. 

Last step. Ikut setiap garis dalam column dan row masing2. Jangan ambil kawasan yang lain nanti tidak cantik lukisan kamu. 

Selamat Mencuba..






No comments:

Post a Comment